7 februari, 2022

Årsmöte 2022

Västerbottens ornitologiska förening

Årsmötet hålls söndagen den 27 feb. kl:15.00, Umeå Folkets Hus, sal Balder.

Årsmötesförhandlingarna avslutas med ett föredrag av Christer Olsson med titeln:
Den Vitryggiga hackspetten i Västerbotten

Senast vecka 7 hittar du föreningens Verksamhetsberättelse 2021 på vår hemsida https://vasterbotten.birdlife.se

Alla välkomna!

Dagordning årsmötet

Blå kärrhök - Västerbottens landskapsfågel | Foto: Dag Österlund

Något kort om föreningens verksamhet 2021

Under 2021 har verksamheten i föreningen i vanlig ordning främst genomförts i och genom de olika VOF-projekten: havsörn, kungsörn, pilgrimsfalk, jaktfalk, berguv och vitryggig hackspett, samt ringmärkningsverksamheten vid Stora Fjäderägg och vid Umeälvens delta genom Umedeltats fältstation. Väsentliga delar av arbetet i de olika artprojekten består förutom av inventeringar, revirsökanden och reproduktionsresultat i att behandla ett flertal remissärenden kring skogsavverkningar, täktverksamheter, vindkraftsutbyggnader och kraftledningsdragningar etc. Även styrelsens arbete har också detta år huvudsakligen ägnats åt sammanträden med diskussioner kring diverse yttranden om olika exploateringsprojekt i Västerbottens län.

Vår tidning ”Fåglar i Västerbotten” har utkommit med 2 fullmatade nummer; den lokal rapportkommittén har lyckats med den ambitiösa ”Fågelrapport för landskapet Västerbotten 2019” och i skivande stund är motsvarande rapport för 2020 under utgivning.

Under 2021, liksom 2020, blev tyvärr i stort sätt alla planerade guidningar inställda pga. av det rådande corona-smittläget. Det förhindrade dock inte att en handfull medlemmar i veckan före midsommar, och nu för tredje året, deltog i inventeringen av området kring Stekenjokk – en inventering organiserad inom BLS och finansierad genom Alvins fond.

Ett annat ”fysiskt event” kunde också genomföras, nämligen ett möte 5-7 november med norrlandslänens vitryggsentusiaster! Den inom VOF som ansvarar för vårt projekt vitryggig hackspett, Christer Olsson, stod för arrangemanget detta år och med ett flertal mycket uppskattade föredrag och exkursioner – ett arrangemang öppet för alla intresserade och även detta år med representanter från riksstyrelsen. Intresset i länet för vitryggen har nått oanade höjder och gäller nu inte bara en liten begränsad skara entusiaster. En del i förklaringen till detta kanske framgår av inledningen till Christer Olsson rapport om Vitryggsåret 2021: ”För den vitryggiga hackspettens del var 2021 ett år då arten tog ett tydligt steg framåt i Västerbotten. För första gången på drygt 45 år kände vi till fler än ett par som lyckades med häckningen, ja, till och med fyra lyckade häckningar hittades i länet under året.”

Mer om VOF’s verksamhet 2021 kommer med föreningens Verksamhetsberättelse som läggs ut på vår hemsida i samband med årsmötet i slutet av februari–en verksamhetsberättelse som även innehåller detaljerade rapporter från alla VOF-projekten.

2022-01-20

Bertil Strömberg, ordförande