Nötväcka

2 mars, 2019

Verksamhetsberättelse 2018

Medlemmar

Vid 31 december var antalet medlemmar i föreningen 384 st vilket är en rejäl ökning jämfört med i fjol (166). För 2019 är medlemsavierna redan ute. Vi var med i SOF:s utskick för första gången. Prognosen för nästa år är förhoppningsvis några fler medlemmar.

Styrelsearbetet

Styrelsen har sammanträtt vid tre tillfällen under året. Mötena präglade arbetet i stor utsträckning av behandling av olika remissförfrågningar.

Kontakter med SOF

Jonas Gustafsson representerade VOF vid årsmötet i Bohuslän. Inget landsdelsmöte från SOF i år. Vi har även haft kontakt med SOF vid en del remisser. Vi har även deltagit i en del möten angående SOF:s årsmöte 2019.

Kontakter med Länsstyrelsen

Tomas Brodin sitter i styrelsen för Stiftelsen Naturvård vid nedre Umeälven.
VOF har deltagit i 2 olika kustfågelinventeringar i år.
Huvuddelen av våra bidrag kommer från Länsstyrelsen, som finansierar båda örnprojekten, inventeringar utförda av UDF samt guidningar och städning av Tuvan.

Kontakter med allmänheten och media

Det är många människor som hör av sig till VOF för artbestämningar men också om övergivna eller skadade fåglar. Vid ett flertal tillfällen har representanter för VOF förekommit i media och då framför allt i dagspressen men även i lokala Tv- sändningar och radio, även nationell radio.

Sektorsråd för skog

I slutet av året har VOF fått en plats, som vi delar med NOF, i sektorsrådet för skog på skogsstyrelsen, 3 möten har det varit under året.

Remisser mm.

Ett flertal (35+) remisser har under året behandlats, dock lite färre än föregående år. Många remisser berör dragning av kraftledningar och anrättande av nya reservat. Vid dessa tillfällen har ibland expertis inhämtats från örngrupperna.

Medlemsaktiviteter

De flesta medlemsaktiviteter bedrivs av UFF. Årets årsmöte, som besöktes av ett 30- tal medlemmar, avslutades med att Martijn Versluijs pratade om sitt arbete med b.la. hackspettar.

VOF.s guidningar i Umeälvens delta i samarbete med Stiftelsen för naturvård rönte stort intresse från både allmänhet och medlemmar. Totalt genomfördes 10 guidningar under månaderna april och maj och september.

Medlemstidningen ”Fåglar i Västerbotten”

Under året har 3 nummer av FiV kommit ut och dessutom rapportnumret från 2016 (17?). Från och med 2016 är 3 nr + rapportnummer som kommer ut varje år. Detta för att det ska komma in tillräckligt med material för att tidningen ska vara värd namnet och för att vi ska kunna vara säkra på att verkligen få ut de nummer som är utlovade varje år.

Verksamhetsber_VOF_2018-v2

Dela inlägg